Friday, April 27, 2012

"Nikah Mutaah..;p"


Assalamualaikum..=))


Mutaah secara bahasa berasal daripada kata tamattu' yang bererti bersenang-senang atau menikmati. Secara istilah, nikah mutaah adalah sebuah pernikahan yang dibatasi dengan perjanjian waktu dan upah tertentu serta mengetepikan fungsi wali dan saksi. Perceraian akan terjadi apabila habis masa kontraknya tanpa dikaitkan dengan hukum perceraian dan warisan. Pada awal Islam, nikah mutaah dihalalkan oleh Rasulullah SAW, tetapi kemudiannya hukum itu dihapuskan dan diharamkan pelaksanaannya hingga hari kiamat.

Al-Imam Al-Muzani rahimahullah berkata: 'Telah sah bahwa nikah mutaah dulu pernah dibolehkan pada awal Islam. Kemudian datang hadis-hadis yang sahih bahawa nikah tersebut tidak dibolehkan lagi. Kesepakatan ulama telah menyatakan keharaman nikah tersebut.' (Syarah Sahih Muslim karya An-Nawawi).  Antara hadis yang jelas menyebut tentang haramnya nikah mutaah ialah sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sungguh! Aku dahulu mengizinkan kalian untuk melakukan mutaah dengan wanita. Ketahuilah sesungguhnya Allah telah mengharamkannya sampai hari kiamat. Barang siapa yang masih melakukannya hendaklah meninggalkannya dan jangan mengambil sesuatu yang telah ia berikan kepadanya (wanita yang dia mutaahi)." - Hadis Riwayat Muslim. Imam Al-Baihaqi menjelaskan, ketika Ja'far bin Muhammad ditanya tentang nikah mutaah, beliau menjawab: "Demi Allah, takkan kutemui seorang pun yang menikah mutaah padahal dia muhsan kecuali aku merejamnya." Bermaksud, pelaku nikah mutaah sama tarafnya dengan penzina.

Hakikatnya, nikah mutaah tiada sebarang kelebihan kecuali menggalakkan manusia menjadikan seks sebagai cara hidup. Mengikut kajian, mereka yang pernah terlibat dalam nikah mutaah berpeluang dijangkiti penyakit kelamin kerana berhubungan seksual dengan ramai pasangan. Bukan saja penyakit, tetapi individu yang terlibat dengan nikah mutaah itu tidak terikat dengan prinsip perkahwinan yang ditentukan oleh syariat Islam. Dalam nikah mutaah yang diamalkan oleh sebahagian masyarakat hari ini, perceraian tidak boleh berlaku kecuali tamat tarikh kontrak.

Bermaksud, suka atau tidak si isteri perlu bertahan dan meneruskan perkahwinan dan dalam kes sebegini, ada suami yang menghadiahkan isterinya kepada lelaki lain hingga tempoh kontrak tamat. Jelas nikah mutaah menjadikan wanita sebagai objek seks semata-mata. Seperkara yang pasti, tiada pewarisan dalam nikah mutaah. Jika ditakdirkan pernikahan tersebut mempunyai anak maka si anak bukanlah menjadi tanggungjawab dan tanggungan si ayah. Si anak merupakan tanggungjawab dan tanggungan si ibu sepenuhnya. Jelas dan nyata, nikah mutaah menganiayai kaum wanita.

Nikah mutaah khususnya dalam kes cina buta menjadi pembantu kepada dua individu iaitu bekas suami dan bekas isteri, untuk bersama semula selepas bercerai dengan talak tiga. Namun, jika difikirkan secara wajar dan munasabah, individu yang bertindak sebagai cina buta itu ibarat 'pak sanggup' yang menikmati keistimewaan hasil kebodohan bekas suami dan bekas isteri tersebut. Seorang wanita dibayar dengan wang mas kahwin yang juga wajib ada dalam perkahwinan mutaah, tetapi bayarannya lebih murah berbanding jumlah bayaran kepada si cina buta. Dalam masa yang sama, seorang lelaki yang mahu kembali menjadi suami kepada isteri yang pernah diceraikannya dengan senang hati membayar si cina buta. Itu semata-mata untuk membenarkan cina buta itu meniduri bakal isteri yang juga bekas isterinya. Tidakkah sebegitu merupakan amalan yang melanggar norma dan nilai murni Islam yang memandang tinggi serta menghargai kaum wanita.

Perkahwinan bukan satu makmal kajian. Perkahwinan adalah ikatan antara sepasang manusia bernama lelaki dan wanita bagi mewujudkan satu hubungan yang mesra, ceria dan bahagia tanpa terikat dengan tempoh masa tertentu. Firman Allah dalam surah Ar-Rum ayat 21: "Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. "Dalam nikah mutaah, wujudkah kasih sayang? Wujudkah belas kasihan?

Perkahwinan menurut syariat juga mempunyai hikmah dan prinsip yang perlu dipatuhi di samping amanah untuk membahagiakan pasangan melalui pelaksanaan tanggungjawab masing-masing. Perkahwinan bukan mainan.. Ketika suka, anda pegang dan gunakan. Apabila sudah tidak suka, anda buang sebegitu saja!.. Islam tetapkan talak mempunyai tiga sebagai peluang untuk bertindak secara waras dan tidak mengikut perasaan.

kesimpulanya, hidup kita mempunyai pilihan,.. jadi buatlah keputusan dengan bijak..;p

Noktah..=))

1 comment:

Khairul said...

Nikah Mutaah HARAM.
Ijmak Ulama' ASWJ sepakat.
say NO to MUTAAH!!! (^_^)v