Saturday, November 7, 2009

'Kasih sayang hak setiap makhluk.."

Assalamualaikum.=))


selamat berjumpa kembali...sebenarnya... us x dak apa yg nk diceritakan  tp...hanya la nk kongsi satu kisah kasih sayang antara haiwan dan manusia..video ni sgt menyentuh perasaan sbb us percaya... kasih sayang wujud dalam diri setiap makhluk ALLAH..tak kira binatang atau manusia...tp mesti lah dgn hati yg ikhlas..kadang2 haiwan2 yg ganas pon dapat menjadi baik klu kita pelihara dgn baik....And yg penting with love..;p

And baru2 ni... us ada membelek2 buku.. yg x lain ttg singa yg bernama cristian ni...rupanya da jadi filem star dah si singa ni ya...hiihihi..pamess gtu...!!..klu u all tgk cite singa jinak yg bergesel2 dgn org tu.. mesti cristian la..hihihi..tp x kompom la klu si singa yg bernama Aslam dlm filem narnia tu...hihihi..ok la.. tgk la video ni...terlalu byk kata2 tersirat yg x dapat us tulis kat cni...more than word... and yg penting ... kasih sayang hak setiap makhluk...


noktah...))

Saturday, October 17, 2009

"Hutang BUDI Dibawa mati..;p"

Assalamualaikum semua...==))



selamat bercuti kat semua budak2 ukm..maklum la...cuti utk study week da start and terasa semakin sunyi plak ukm ni...sbb semakin ramai student blk rumah... konon nya nk study kat umah la...heheheh. terasa jeles pon da ... sbb x dapat blk..;p..sebenarnya.... us nak cite satu kisah...emm bole dikatakan cite kelakar la...hahahah..first time terjadi dlm hidup us..hahah.... korang nak tau x???.tapikan...malu pon ada juga.... hakhak..;p..ok ok... us cite ni..pada suatu hari.... hehehehe... maklum la... semakin ramai student blk kg so bermaharajalela la... MONYET2 kat cni,...emm... biasa la... ukm kan dok kat dlm utan n atas bukit.... terutamanya kat kolej pendeta zaba.... heheheheh. monyet2 ni bukan main suka lagi masuk blok pelajar pompuan...gatalkan..mesti monyet jantan ni... hkahkah..maklum la... blk us kan single... and betoi2 stategik la.... heheh..


pada suatu ptg... kisah lawak terjadi...enta dr hutan mana monyet jantan ni keluar maklum la abis hutan da jadi bangunan... and korang paham2 la.... heheheh..kadang sampai masuk ke dlm blk student..... mencari makanan..emm... may be... monyet tu kelaparan....yg lawaknya... da pandai masuk x tau plak jln keluar... so terpaksa la...tuan punya blk yg keluar...hahahahah

tp yg lebih teruk nya... monyet2 kat cni da mula tunjuk taring...sgt2 garang...and pantang tgk student bawa makanan...bila da nampak mula la datang menyerang... heheheheh..kali pertama us dikejar monyet.. hakhkakha... malu and kelakar jer...bayangkan dikejar sekumpulan monyet... hehehehe..pasti menakutkan.. and pertama kali lari pecut mengalahkan pelari pecut dunia and boleh dikatakan pecah rekod dunia la..lari pecut naik bukit lagi tu....terkejut semua otot2kan... huhuhuh..apa pon.. selamat la tak digigit monyet2 tu..hehehehehhe....emmm... hati2 utk semua student pompuan ukm k...

emm... sebenarnya....da satu kisah yg sebenarnya us nak cite kat korang....and pastinya tentang haiwan juga la....kisah ni membuatkan us berhutang budi kat haiwan ni...mesti korang rasa plik kan..macam mn us terhutang budi kat haiwan,... hehhehe..emm... may be sbb ni juga la us x suka dera and bela haiwan..enta la... terasa kecian kurung haiwan... mcm manusia juga la...mestilah nak kan kebebasan kan..begitu juga haiwan,.;p


nak tau us terhutang budi nyawa kat binatang apa....???.emm .... jawapanya burung cak rumah..korang taukan.... ala burung yg selalu bt sarang kat rumah2 kg tu...heheheheh.. sebenarnya....pd satu ptg... masa tu..us tgh rehat2 and hampir terlelap kat rumah...and kemudiannya... us dikejutkan oleh kicauan burung2 ni...sekumpulan burung berbunyi2 dgn kuatnya,..kali pertama dlm hati us terasa plik and tertanya2...korang bayangkan la burung cak slalunya liar kan...tp pada ptg tu burung tu berkicau2 dgn nyaring skali and beberapa ekor burung cak ni terbang ke arah us... hampir sgt dgn us.. sambil berbunyi tidak henti2...emm... sekiranya..burung ni pandai berkata2...pastinya ia ingin katakan sesuatukan....;p

so... us pon mengikut naluri sebagai manusia yg mungkin...ingin belajar memahami kehendak or petunjuk burung2 tu..so .. apa lagi... us ikut jer burung tu...and tetibe us berjalan ke arah burung2 tu...us ternampak.... emmmmmm..korang nk tau apa benda tu....and mmg terperanjat...us nampak seekor ular tedung.....king cobra...sgt2 besar and berwarna sgt2 hitam....and may be keluar dari kawasan sawah padi la... heheheheh...
alhamdulillah.... umur us masih panjang...nasib baik tidak dipatuk ular tersebut...kerna... jarak us n ular tu sgt2 dekat.....;p


dalam hati us... sgt2 berterima kasih pada semua burung tu....and...us juga minta maaf...sbb masa kecil dulu.... us nakal ckit...sbb suka lastik burung... hehehhehe..tp bersyukur tidak ditimpa musibah sebesar tu..hampir2 dipatuk ular...;p
Noktah..;p

Tuesday, October 13, 2009

"Waffle..;p"

Assalamualaikum..;p


salam semua..first of all...us nk ucap tq kat kwn yg igt my besday...hehe..sgt terharu..emm.. us da satu cite kat korang.. nk tau x??... heheh..ok.. emmm...cite pasal tugasan us n kwn us... su n ema.. tugasan bebas and last2 kami pilih....emmm...masak waffle,.. sebenarnya kebetulan part time kat Fakulti ekonomi...so leh la ambik kesempatan..heheheh..ni kali pertama us masak waffle, buat n mkn waffle...hehehhe... maklum la.. asyik mkn nasi je... ok..layan video ni... maaf la klu x cantik video...maklum la kali pertama jd photographer..hehhe...;p..

video

video yg diedit...

video

Noktah..;p

Saturday, October 10, 2009

tanpa batasan....damaikah alam ???


salam semua....




sebenarnya... semalam us ada baca paper....

and ada kisah yang dapat dikongsi bersama...

iaitu..tentang keinginan manusia yang terlalu melampau di muka bumi ini...

sebenarnya.... dalam semua perkara terkandung dua pilihan... iaitu pilihan yang positif atau negatif.....


tetapi... perasaan terlalu ini tahu juga (iaitu memilih utk merosak daripada memelihara) dan monopoli..(tamak ) akan membinasa kan diri tanpa kita sedari... renung-renungkan la...


fikirkan lah kisah bangsa maju yang kaya ilmu.. ttp kurang pegetahuan dan "muhasabah diri"...



WASHINGTON - Permukaan bulan semalam diletupkan dengan menggunakan dua buah roket bagi mengesan air di bawah permukaan bulan yang boleh digunakan angkasawan dalam misi angkasa lepas pada masa depan,..
kata Pentadbiran Aeronautikal dan Angkasa Kebangsaan (NASA) milik Amerika Syarikat (AS).

Tepat pukul 7.30 malam roket Centaur terpisah daripada Satelit Pengesan dan Pemerhati Kawah Bulan (LCROSS) dan menghentam kawah kawasan Caebus di bahagian kutub selatan bulan pada kelajuan 9,000 kilometer sejam diikuti dengan sebuah kapal angkasa peninjau yang dilengkapi beberapa kamera canggih bagi merakam impak itu.


Sebelum ini, NASA memberitahu, letupan akibat hentaman itu akan menyebabkan beberapa ratus tan debu bulan naik setinggi 10 kilometer ke atmosfera dan menghasilkan cahaya selama 30 saat...dakyah semata-mata... huhuhuu
namum, tiada cahaya 'letupan' yang dapat dilihat selepas dua roket itu sengaja dihempaskan oleh NASA.


Satelit LCROSS direka bagi menghasilkan kawah seluas 100 kilometer dengan kedalaman empat kilometer apabila ia menghentam sebuah kawah bulan sedalam dua meter.

________________________________________________

namun... semua ini hanya la kontrovesi yang bagi menarik perhatian dunia...ingin jadi yg pertama w/pon pertama x semestinya betoi2 bagus.....
ini kerana... penipuan USA sebagai perintis atau menjadi manusia pertama menjejakkan kaki di bulan hanya la penipuan semata-mata.... and telah berjaya menipu dunia hampir 5 dekad...


namum...sejarah berdarah mungkin akan berulang... and pastinya..air mata akan menangisi perbuatan kita... seperti kejadian alam yg berlaku pada mggu lepas yg mengorban kan hampir 1000 mangsa dan menjadi kubur besar di padang....



JAKARTA - Gempa bumi berkekuatan 7.6 pada skala Richter yang menggegarkan Sumatera Barat, khasnya ibu kotanya Padang pada 5.16 petang semalam.

.
Maklumat daripada Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika Indonesia (BMKG) menunjukkan gempa itu berpusat di kilometer (km) 57 ke barat laut Pariaman di kedalaman 71 km.
Ini disusuli gempa bumi kedua sebesar 6.2 pada skala Richter pada 5.38 petang berpusat di kilometer 22 ke barat laut Pariaman di kedalaman 22km.


renung2kan lah... jadilah khalifah yg memakmurkan alam...


Ingatlah sesuatu bencana atau azab yang menimpa sesuatu kaum menurut al-Quran mungkin disebabkan dosa yang dilakukan. Dalam Surah al-A’raaf ayat 96 “Jika sekiranya penduduk kota-kota beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami seksa mereka disebabkan perbuatan mereka.”


Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada kami nikmat-nimatNya yang zahir dan yang batin? Dalam pada itu, ada di antara manusia orang yang membantah mengenai (sifat-sifat) Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan atau sebarang petunjuk; dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang menerangi kebenaran.....




noktah....





Friday, October 9, 2009

movi and song...

Assalamualaikum..;p

Sekarang tepat pukul 1 pagi..alhamdulillah... tesis ku da hampir siap..:)..sedikit nafas lega dalam lonely space ni... heheh..tp design utk projek plak x start lg...xpa2.. esk mest berangkak slow2.. huhuhu..

emm... aduh sakitnya kpala and belakang ni..asyik menghadap laptop ni jer..sampai pening kpala mengarang tesis... maklum la..da lama us tinggal kan sekolah..so grammar pon da mula tunggang langgang...bersabar je la prof us klu baca tesis ni...kompon kena lecture ni... hehheheh..apa pon... tu belakang kira...memandangkan...us da boring tgk word ni...so... meh us asah bakat mengarang kat blog ni plak... heheheh..sebenarnya... us nak cite ckit.... emmmm...nak cite apa ekk....??

opsss... semalam da keluar cite papadom..tau x??.. ala..cite aflin shauki tu...emm... bez ni tgh tension2 p tgk wayang...us ni minat juga lah klu filem aflin shauki...sbb.. ada sj lawak and cite yg dapat kurangkan stress...esk mesti paksa kwn2 yg tgh goyong kaki p tgk... hehehhe...bila di igtkan blk..... da lama us x keluar bilik....asyik berkurung n mengatur ayat n kuak lentang jer..hkahakka...heheheh..;p

ops..sblm us lupa...us minat sgt dgn dua org penyanyi ni... and dgr khaber akan mai malaysia ..korang mesti tau kan sapa....??.ok mesti la akon and beyonce kan.. pandai korang.. hehheh..dua2 tu penyanyi berkulit hitam yg sgt2 fames la..sebenarnya... suara and vokal diorang mmg mantap...klu stess tu kirannya boleh layan n lupakan kjp masalah..hehheheh....;p

maklum la,... us mmg peminat diorang..tp agak kecewa la... tiked konsert sgt mahal..emmm.. klu simpanan masih ada kan bagus... hehehhehe..insyaALLah klu da rezeki us p sana... nnt us uploadkan pic k...aduh da lewat... jumpa esk k...


Noktah..;p

Thursday, October 8, 2009

"Ketenangan buatan...;p"

Assalamualaikum..=))


jam da menunjukkan pukul 1 pagi tp mata masih x nk lelapkan mata..may be fobia sbb mimpi ngeri semalam...hehhehe..so bagi menghilangkan tension ..us nak cerita ckit tentang pengalaman us pegi melancong"..hehhehe...nak tau us pegi melancong kat mana...emmm dekat saja... bukan uk, usa or indon..hanya negeri jelapang padi....tau x... dekat sahaja dgn perlis...so mesti la kedahkan.;p

tempat tu ialah muzium padi...muzium ni adalah muzium pertama kat malaysia and asia tenggara yg fokus and pamer pasal padi..us kali pertama jejak kaki ke sini...and bole dikatakan sbgai tempat buatan terbaik kat kedah...and tenang... coz... muzium ni terletak betul2 kat tgh sawah and kawasan gunung keriang..sgt cantik terutamanya utk pencinta alam macam us... hehhehe..mesti korang ada yg x penah tahu menahu pasal padi kan..and ada yg tak penah tgk pokok padi kan.....w/pon mkn nasi hari2...;p

sebenarnya,.. w/pon ayah us juga usahakan sawah padi..namun bila da besar us x penah ke sawah..and hanya ambl picture dr jauh saja....hehhehe..tp bila di ingat kembali...pada zaman kanak2 dulu yg x penah ada masalah and hanya tahu bermain.. tp secara praktikalnya dr situ la us belajar tentang alam and berbudi pada tanah...masa kecil2 dulu us rajin tlg ayah tanam padi, tuai padi...heheh..semuanya di bt secara tradisional....yg berbeza pd hari ni....;p

sebenarnya... bila diperhatikan muzium ni lain ckit dr yg ln and jauh berbeza la dgn muzium negara...us rasa ini la tempat buatan pertama yg bt kan us tenang.. mesti datang lagi ni...mmg sesuai sgt utk yg tgh stress and frusz..bila korang masuk dlm muzium ni...terasa macam masuk wayang kat time square..lukisan dan seni 2D and yang sgt halus...;p..emm.. nnt us uploadkan picture kenangan... coz mlm ni internot slow..bila korang masuk muzium ni... mesti korang rasa x nak keluar... heheheh..terasa tenang macam berada kat atas alor star tower...sgt tenang and cantik..;p

dalam muzium ni gak ada pamer ttg alatan yg lama yg tidak digunakan pd hari ni...and may be langsung kita x penah tau and tgk...so ambil masa melawat tempat ni... pasti xrugi...;p

noktah...

Friday, September 11, 2009

"Surah luqman...;P"

Assalamualaikum..=))


21 ramadhan 2009

(Luqman menasihati anaknya dengan berkata): “Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalasNya); kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuanNya; lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi.

“Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya.

“Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.. “Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai”.

Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada kami nikmat-nimatNya yang zahir dan yang batin? Dalam pada itu, ada di antara manusia orang yang membantah mengenai (sifat-sifat) Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan atau sebarang petunjuk; dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang menerangi kebenaran.

Dan apabila dikatakan kepada mereka (yang ingkar): “Turutlah akan apa yang telah diturunkan oleh Allah” mereka menjawab:” (Tidak), bahkan Kami hanya menurut apa yang Kami dapati datuk nenek kami melakukannya”. Patutkah mereka (menurut datuk neneknya) sekalipun Syaitan mengajak mereka itu (melakukan perbuatan yang menjerumuskan mereka) ke dalam azab api neraka yang marak menjulang?..Dan sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah (dengan ikhlas) sedang ia berusaha mengerjakan kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh dan (ingatlah) kepada Allah jualah kesudahan segala urusan.

Noktah..=))

Sunday, September 6, 2009

"Halal tetap halal.... Haram tetap Haram."

Assalamualaikum..=))


Islam Itu Jelas...‎"Sesungguhnya yang halal itu jelas, dan yang haram itu jelas. Diantara keduanya ada perkara-perkara syubhat dan barangsiapa yang jatuh dalam perkara syubhat, maka dia jatuh kepada hal yang haram…” (HR Bukhari & Muslim, dari Nu'man bin Basyir)



MEMANG terkejut melihat dalam Youtube mengenai satu ujian yang sangat mudah iaitu dengan mengambil dua potongan daging babi dan diletakkan dalam bekas besi, kemudian dicurahkan air minuman berkarbonat ke atas daging babi itu.Selepas dibiarkan dua jam, kelihatan begitu banyak sekali ulat kecil merayap keluar dari daging babi itu.

Terkejut sangat tengok itu kerana dua perkara; pertama dahsyatnya dan jijiknya daging itu. Kedua, bangga menjadi Muslim betapa agungnya syariat Allah yang mengharamkan makan daging babi dan betapa al-Quran memang kitab petunjuk dari langit dan segala terkandung di dalamnya yang berbentuk suruhan wajib ikut dan terlarang mesti dihindari.

Kalau nak tengok dengan jelas lagi cuba semak ayat al-Quran iaitu pada surah al-Maaidah, ayat 3 yang bermaksud: "Diharamkan bagimu memakan bangkai, darah, daging babi dan daging haiwan yang disembelih bukan atas nama Allah...

"Semak lagi surah al-Ana'am ayat 145, yang bermaksud: "Katakanlah tidak ku dapati di dalam apa yang diwahyukan kepadaku sesuatu yang diharamkan memakannya bagi yang ingin memakannya kecuali daging haiwan yang mati (bangkai), darah yang mengalir, daging babi."

Pengharaman babi dalam al-Quran sepatutnya dikaitkan dengan wabak dahsyat yang sedang melanda dunia, termasuk negara kita Malaysia iaitu H1N1 yang sudah meragut berpuluh nyawa. Subhanallah, Maha Suci Allah yang mengetahui keburukan apa yang dicipta-Nya. Jika Allah kata tak boleh, rupanya sangat bahaya sama ada pada daging babi itu ataupun akibat daripada jangkitan babi itu sendiri...Hasil kajian barat, babi membawa virus dan sejenis kuman yang tidak mati 'duduk' di dalam genetik babi yang boleh membawa 70 jenis penyakit.

Noktah...16 ramadhan 1430..=))

Tuesday, August 18, 2009

Apasal laa aku malas sembahyang,

Assalamualaikum..=))


Ahlan wassalam semua..Salam ramadhan,..;p



Apasal laa, aku belum terfikir nak bentang sejadah, Hidup senang rezeki datang melimpah,
Nak dirikan sembahyang, rakan baik setan suruh lengah-lengah,
Allah tarik nikmatku sampai nangis keluar air mata darah barulah padah.

Apasal laa aku malas sembahyang, Allah kasi aku jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih baik daripada tiang, Berdiri tanpa roh malam dan siang.

Apasal laa aku malas sembahyang, Kerja dah best ,keluarga pun dah senang,
Negara aman damai tak lagi hidup berdagang,
Takkan 5 minit 5 waktu aku tak boleh nak luang.

Apasal laa aku malas sembahyang, Allah kasi otak supaya aku tak bangang,
Allah kasi ilmu boleh fikir susah senang,
Allah kasi nikmat kenapalah aku tak kenang,

Apasal laa aku malas sembahyang, Tengok TV, main bola aku sanggup
sampai petang,
Beli tiket konsert, bayar time shopping aku sanggup beratur panjang,
Ingat masuk syurga masuk neraka boleh main hutang-hutang? !!

Apasal laa aku malas sembahyang, Aku kena ingat umur kita bukannya panjang,
Pagi sihat entah petang nanti dah kejang, Nanti dalam kubur kena balun sorang-sorang.

Apasal laa aku malas sembahyang, Seksa neraka cubalah aku bayang, 
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh halang!!!

Noktah..==))

Wednesday, August 12, 2009

" Keep 0n Moving"

Assalamualaikum..=))



alang: 8/2/1407
wed: 20/8/1430 : 09:50 pm




Hari ini merupakan antara hariku yg kurang bernasib baik... lebih kurang cam tu la...heheh..tp may be ada hikmah disebalik semua kejadian kan... yeah i believe it...walau apapon.. hidup mesti diteruskan..;p

I can almost see it
That dream I’m dreaming but
There’s a voice inside my head sayin,
You’ll never reach it,
Every step I’m taking,
Every move I make feels
Lost with no direction
My faith is shaking but I
Got to keep trying
Got to keep my head held high
There’s always going to be another mountain
I’m always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes you going to have to lose,
Ain’t about how fast I get there,
Ain’t about what’s waiting on the other side
It’s the climb
The struggles I’m facing,
The chances I’m taking
Sometimes they knock me down but
No I’m not breaking
The pain I’m knowing
But these are the moments that
I’m going to remember most yeah
Just got to keep going
And I,
I got to be strong
Just keep pushing on,


Noktah..=))

Friday, July 31, 2009

Virus Influenza A (H1N1)


Assalmualaikum..=))

Kes - Kes Baru:36
Kes - Kes Import: 0
Kes Jangkitan Tempatan: 36
Kes Kematian: 0


Jumlah Kes di Malaysia: 1,302 termasuk 4 kematian...
574 (44%) merupakan kes import dan 728 (56%) kes jangkitan tempatan. Daripada jumlah ini, 1,272 kes (98%) telah sembuh, hanya 19 kes atau 1% sahaja yang sedang menerima rawatan antiviral di hospital dan daripadanya berada di Unit Rawatan Rapi. Sebelas (11) orang atau 1% sedang menerima rawatan antiviral di rumah

Virus influenza A (H1N1) adalah virus baru dan semua orang tiada daya ketahanan kepada jangkitan ini. Vaksin bagi melindungi jangkitan juga belum ada. Jika penularan dalam komuniti tidak dikawal dengan baik, penyakit yang mudah menular ini (contangious) akan merebak dengan cepat serta melibatkan kejadian kes-kes yang tinggi atau banyak dan jika keadaan ini tidak terkawal kejadian kes berkomplikasi akan berlaku termasuk kematian.

Sebagaimana yang dilaporkan sebelum ini, untuk membendung wabak pandemik di Malaysia (to slow down the spread), aktiviti kawalan dan pencegahan yang sedia-ada akan diteruskan melalui langkah-langkah pencegahan dan mitigasi. Langkah pencegahan dan mitigasi ini perlu diambil bagi memastikan kes-kes yang berisiko dikenal pasti dan diambil tindakan awal untuk mengelakkan komplikasi. Orang ramai adalah diminta untuk sama-sama mengambil bahagian dalam menangani pandemik ini.


Peranan Masyarakat Semasa Fasa Mitigasi

Masyarakat perlu mengetahui cara virus ini merebak. Influenza A (H1N1) virus berjangkit dari manusia kepada manusia melalui titisan cecair, (yang dikeluarkan semasa bercakap, batuk atau bersin). Mana-mana individu yang berhubung rapat (lebih kurang 1 meter) dengan individu yang mengalami gejala selesema (demam, bersin, batuk, hidung berair, menggigil, sakit sendi dan lain-lain adalah berisiko untuk mendapat jangkitan penyakit akibat dari titisan cecair.

Oleh itu, masyarakat perlu mengambil langkah pencegahan berikut:

Amalkan kebersihan diri dan adab batuk yang betul. Amalkan kawalan jangkitan sama ada di rumah, tempat kerja atau pengangkutan awam....Peranan penutup mulut dan hidung (mask) dalam masyarakat. Tiada bukti kukuh mengenai keberkesanan memakai mask di tempat awam. Namun, ia telah digunakan dalam ruang yang sesak/tertutup apabila berhubung dengan individu yang mengalami gejala selesema

Individu boleh memakai penutup mulut dan hidung (surgical mask) di rumah dan di kalangan masyarakat, terutamanya jika mereka berhubung rapat dengan individu yang mengalami gejala influenza, contohnya semasa menjaga ahli keluarga yang sakit.

Penggunaan mask membolehkan individu yang mengalami gejala influenza untuk menutup mulut dan hidung mereka bagi menghalang titisan cecair dari tersebar, salah satu kaedah adab batuk yang betul/baik.  Surgical mask juga disyorkan kepada golongan yang berisiko tinggi apabila berada di kawasan yang sesak
.
Pesakit dinasihatkan untuk tinggal di rumah, elakkan berhubung rapat dengan ahli keluarga yang lain serta mengambil langkah kawalan dan pencegahan dari menjangkiti mereka yang menjaga pesakit. Sekiranya gejala influenza semakin teruk, pesakit hendaklah SEGERA mendapatkan rawatan di hospital.

Sekiranya individu yang tergolong dalam kumpulan yang berisiko tinggi mengalami gejala influenza, segera dapatkan rawatan awal. Elakkan berada di kawasan sesak dan seboleh-bolehnya tangguhkan/ batalkan / kurangkan menghadiri majlis keramaian

Kesimpulannya, kesihatan adalah hadiah paling bernilai dalam kehidupan..... jadi,..jaga dan hargai la...=))
Noktah...

Wednesday, July 22, 2009

"Homesick..!!!!"

Assalamualaikum semua..=))



EMMM.. wangi nya cempedak kat bilik us ni, dah sebulam peram ,baru ari ni pula berbau and masak. Mencabar betoi la,  maklum la tgh posa plak ari ni.. haha...dugaan2... mlm nnt siap la ko cempedak...jaga2 la..Emm.. bez betoi klu kat rumah ni... da la musim buah.. bertambah homesick la us ni... hehehehhe... maklum la us ni penggemar buah, semua buah us hentam,.. kecian kan klu da org yg alergik buah and rugi la sapa2 yg x mkn buah...=))

Hari ni hari yg bole dikatakan agk bez w/pon x dak apa2 aktiviti sgt la selain kls.. tp cam happy je... senang plak senyum.. ringan plak otak ni... enta sbb cempedak ni apa... bau menusuk sampai ke perut.. sampai satu aras blok us boleh berbau ni.. heheheh. Emmm... ni may be tandanya us kena blk ke rumah... heheh.. maklum la tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula bermain..betoi x??..=))

Hari ni bermulalah klas pertama bagi subjek "inovasi dan teknologi dalam pendidikan".. emmm.. kali pertama us menjejakkan kaki ke fakulti pendidikan w/pon hampir 4 tahun us study kat ukm ni.. hehehhehe. kelakar betoi..., teruk pon da...hhuhuu... tp terpaksa lah aku cover line bt macam tempat sendiri..=))

Inilah kali pertama us rasakan makna belajar yg sebenar... huhuhu....maklumlah sebelum ni..hidup us sebahagiannya dihabiskan hanya dihadapan laptop dan berkomunikasi dgn komputer mengunakan bahasa komputer..php,..asp,..c++,.. visual basic,.. java,.. graphic,.. micromedia,.. dreamwiver.. arena.. and bla.. bla.. bla.. yang semuanya berkomunikasi dalam bahasa "coding"... cam org tak dak mulut pon da kan,... huhuhuu...maybe us patut bertukar angin and belajar cabang ilmu yg lain pula yg berkomunikasi dgn manusia sebenar plak.. hehehhe... maklum la,.. sejak dibangku sekolah lagi us da diajar belajar pelbagai subjek and ilmu..;p


us masih teringat kata2 mak us yg selalu memberi nasihat takala us mengeluh malas ke sekolah....."katanya harta (ilmu) ini la yg paling berharga dalam hidup kita...klu sebidang tanah apabila mati kelak terpaksa la dibahagi - bahagikan yang akhirnya hilang hak dan nama.. tetapi ilmu ni adalah milik mutlak kita. yang tak perlu dibahagikan...and tidak akan kurang sedikit pon...tp semakin bertambah.".;p

Sekarang us da memahami apa maksud kata2 ini... menuntut ilmu ibarat bumi yang tiada sempadan dan penghujung.... semakin dewasa... semakin terasa terlalu kerdil... terlalu byk lagi ilmu di dunia Ini yg kita belum kutip dan belajar..maybe da masa nya aku travel ke tempat lain pula utk cari makna kehidupan and pengalaman + ilmu... insyaALLAH..;p



Noktah....==))

Sunday, July 19, 2009

"Kembali Senyum."

Assalamualaikum semua..==))



Apakah makna senyuman dalam diri anda???...namun bagi ku... pastinya senyuman adalah anugerah dan hadiah yang paling bernilai dan istimewa kerna hadiah ini tidak akan rosak & expire serta tidak ada dijual dimana-mana kedai di dunia ini.....wah hebatkan.....huhuhu... w/pon hebatnya cinta laila & majnun... romeo & julie.... namun....smile,..happy...and senyum...adalah perasaan yang lahir secara semulajadi dan tidak perlu dipupuk dan dijaga seperti ikatan dan hubungan manusia malahan smile adalah tali penghubung manusia....hahahaha...seperti kata-kata pujangga... hehhehhe... iaitu hargailah benda yang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit (RM) kerna itulah (senyuman) kekayaan sebenar kehidupan kita..huhuh..lagu cute ni khas untuk semua kwn2 yang suka happy2 and kembali senyum...



First of all.... us nak ucapkan tahniah kat team manchester united and skuad kebangsaan yang menang tipis 3-2 semalam.. heheheh... and bones satu lagi perlawanan pada mlm esk setelah menunjukkan persembahan hebat di Stadium Nasional, Bukit Jalil petang semalam... us tumpang gumbira jer la and bagi sokong dr luar stdium...hehehe....maklumlah stadium tak nak trima us .. hahahahah...pastinya lebih 85,000 penonton yang hadir berasa puas hati,..gumbira and kembali senyum kerna rata-rata penyokong yang hadir adalah penyokong red devil ...hahaha... and julung2 kalinya MU bertandang ke malaysia untuk dua kali perlawanan,..maklum la gaji penjawat awam baru masukkan.heheh.

May be kwn2 penah dgr lirik lagu senyumlah ini... yang selalu kita dgr kat corong2 radio masa kecil2 dulu... cam ni... hhahahah...


Senyum seindah suria...yang membawa cahaya...senyumlah dari hati...duniamu berseri...senyum umpama impian dalam kehidupan...kau tersenyum...ku tersenyum...kemesraan menguntum

senyum.... kepada semua...senyumanmu amatlah bermakna...senyum membahagiakan..dengan senyuman...terjalinlah...ikatan..."

may be kita sendiri tidak sedar sejak bila kita berhenti senyum dalam kehidapan.... maklum la us ni mmg jenis org suka senyum.... depan laptop pon bole senyum sorang2... tp korang jangan la pula salah tafsirkan yer...hehehehehe.....senyuman adalah terapi semulajadi yang dapat membantu menghilangkan masalah..,stress and yang penting awek muda...so smile yeah...... huhuhuhu.. smile merupakan nilai kehidupan yang sebenar yang payah jumpa... and susah cari...hehe... korang paham2 sendiri la ekk... namun hakikatnya ramai manusia di dunia ni tidak tahu bagaimana hendak memulakan smile pada diri sendiri..ibarat penghargaan pada diri sendiri laa ..emm renung2 kan lah... huhuhu..

Mungkin kwn-kwn semua penah dgr or x dak penah tahu-menahu langsung mengenai kisah pinky smile yang dicalonkan sebagai dokumentari terbaik 2009 di Oscar awards .Pinki adalah seorang budak yg berasal dr india selatan yg mempunyai kecacatan sejak dalam kandungan lagi... pada setiap tahun seramai 35,000 org kanak2 dilahirkan sumbing or clefts di India..... pinki antara kanak2 malang yang tidak pernah mengenal erti senyum dalam kehidupanya sehinggalah dibantu oleh doktor dan sokongan perubatan bagi membantu kanak2 sumbing yg sekaligus mengembalikan semula senyuman pada wajah kanak2 tersebut...emm bertapa gumbiranya kan sekiranya kita dapat membantu orang lain tersenyum w/pon bukan dgn bentuk RM...emm.. fikir2lah sejenak...... huhuhu...

video ini khas kepada semua kawan2 yang tidak tahu nilai sebenar senyuman dalam kehidupan..senyumlah... senyumlah..==))


P/S..Mulakan hari anda dengan senyuman..;P


Noktah...

Friday, July 17, 2009

"Beranilah Katakan Tidak"


Assalamualaikum ....==))





sekiranya anda berusaha memenuhi kenginan orang lain, 
anda sebenarnya berusaha untuk gagal

Gambar bersama dato fadhilah kamsah ini diambil semasa menghadiri program menjadi pelajar cemerlang di IPTA di komplek bestari ukm....macam program pengisian rohani la...w/pon berlangsung dalam masa yang singkat tetapi pengisian dan kualiti nya yang cukup bermakna serta membantu mengembangkan kredibiliti diri.. dato fadhilah kamsah juga adalah salah sorang idola us..;p


Seperti kata-kata dato fadhilah kamsah dalam buku nya yang bertajuk 55 petua orang berjaya..tajuk katakan Tidak juga telah dimuatkan oleh beliau.. Mungkin semua kawan-kawan pernah mengalami keadaan tidak berani katakan Tidak sebelum ini ataupon mmg selalu menghadapi situasi sebegini dalam kehidapan seharian. Tidak kiralah semasa membeli belah, berkerja, makan, ajakan rakan-rakan, kekasih atau suami isteri..S0, bukan katakan tidak pada rokok jer 0k..=))

Memang tidak dinafikan, us juga merupakan salah seorang yang bole dikatakan tergolong dalam kategori ni la... hehehe.. tapi untuk perkara yang kecil-kecil and remeh jer la.. sebabnya,  us ni malas nak bising2... contohnya dalam bab makan... us ni org yg agak cerewet ttg bab makanan dan terlalu jaga mkn...hehhehe.. tapi bila ada diner or lunch dgn kwn-kwn atau family... us hanya tahu cakap ya, boleh la makanan ni and angguk je la...hehe..=)).. mungkin kita patut katakan "Ya" pada sesetengah perkara kan..=))


us memang sederhana and low profile orangnya and pastinya tidak suka mencari masalah dan tidak mahu terlibat dengan sebarang kontroversi. Setiap langkah dan keputusan, adalahlah bergantung kepada kemampuan diri dan berfikir sebelum melakukannya...Bukan nk promote diri 0k..maybe kualiti diri and mengenal diri sendirilah..=))


Rata-rata komen or pendapat yang selalu us dgr apabila bercakap mengenai situasi ini adalah kerna hendak menjaga HATI orang lain yang akhirnya susah hati kerana terlalu baik HATI.... harap korang paham yee. kehidupan us juga tidak penah lari daripada hal sebegini...setiap minggu us selalu mendengar rungutan and ngomelan kakak us. Maklumlah nk lepaskan stress melalui bercerita and nak audit dairy mingguan..=))


Katanya, masalah inilah yang selalu dihadapinya dan terpaksa menanggung beban seorang diri dan rasa tidak puas hati...katanya x sampai hati nak kata tidak,..;p.. Maklumlah hendak menjaga hati semua org katanya terpaksa,terpaksa dan  terpaksa.  w/pon pahit terpaksa us telan juga mendengar ngomelan kakak us ni.. heheh.. Adakah berbaloi sekiranya selalu menjaga hati orang lain.. w/pon kadang2 tiada sesiapa yang hendak menjaga hati kita, bukan hendakkan balasan tetapi cukuplah sekadar menjaga hati..heheh..;p

selalunya orang yang tidak berani katakan TIDAK ni adalah berpura-pura pada diri sendiri and tidak memberi diri sendiri ruang dan pilihan yang akhirnya perlukan rawatan dan ubat.. seperti pepatah melayu iaitu,.. buat baik berpada-pada., buat jahat jangan sekali. Namun perkara ini adalah terlalu subjektif, bergantung kepada penilainya. Adakah berbaloi menjaga hati semua orang w/pon hati sendiri menderita atau inilah lumrah dunia yg terpaksa diterima...;p


Apapon, kaulah apa kau fikirkan..=))
1. sanggup berkorban apa saja??
2. ingin menjaga hati???
3. orang ln bahgia,saya pon bahgia???.
4. be gentlemen??.. jadi pak turut..??
5. kamu la pemanupulasi org ln....???


Siapakah kamu.??..;P

Noktah...

Wednesday, July 15, 2009

Mengenal Diri Sendiri Melalui Tarikh Lahir

Assalamualaikum..=))


 ciri-ciri diri sendir
i

1. Pemimpin
2. Lembut
3. Kemas (Cerewet)
4. Rajin
5. Boleh berbincang
6. Angin
7. Patuh
8. Bisnes
9. Glamour

Contoh: 13/10/1986

1 +3 = 4

Maka kotak pertama adalah 4.. Kemudian campurkan kesemua nombor..
1 + 3 + 1 + 0 + 1 + 9 + 8 + 6 = 29

Kemudian hasil campur yang lebih dari 9 akan dicampur lagi seperti:
2 +9 = 11

Kemudian hasil campur yang lebih dari 9 akan dicampur lagi seperti:
1+1 = 2

Maka kotak kedua adalah 2.. Selepas itu kotak pertama akan dicampur ngan kotak kedua
4 + 2 = 6

Maka kotak ketiga adalah 6
hasilnya..

4: Rajin

2: Lembut

6: Angin

rupanya aku ni angin juga... heheheh... watch up.... huhuhu
Maka anda sudah cerminkan diri anda mungkin sifat-sifat ini ada dalam diri anda dan mana tahu mungkin suatu hari nanti dengan sifat ini anda akan menjadi seorang yang berguna..

ciri ini hanya la untuk suka-suka...

Noktah..;P

Monday, July 13, 2009

"Two Voices One song."

Assalamualaikum..=))



First of all...Thankz kat semua kawan yang ada di sisi us... hehe. us tujukan lagu yang sgt istimewa ni kepada semua sahabat...It's so rare to find a friend like you....If I could wish for one thing ....I take the smile that you bring,...Wherever you go in this world my pray will come along.. selamat hari kawan sedunia... w/pon da lama lepas..=))





Hari yang membosankan, ini la kerja us hari-hari sepanjang bergelar pelajar, kalah study kan... hahah.. Seingat us la kan disekolah dulu, aku la pelajar paling malas mengarang dan menulis terutamanya subjek bahasa.. haha... tp hari ini, us da mula berjinak2 belajar menulis kembali w/pon kurang 350 patah perkataan macam waktu exam. us da mula memaksima kan penggunaan laptop kesayangan us ni.. maklum la dok single room plak tu... on 24 jam.. klu x sunyi la hidup us.=))

Semalam adalah hari yang menbosankan, bermula pada pukul 7 am us macam biasa membelek2 kosmo and hmetro online.. itu la kerja yg dapat us lakukan bersama teman us  ini... heheheh...then us keluar bersama geng2 us. namun tiada hala tujuan...segala perancangan us tidak menjadi pada saat2 akhir.. dr bukit tiara (salah satu kawasan banglow mewah di malaysia dgn pengawai keselamatan yg menakutkan..) ke klcc then ke putrajaya, namun semua nya sia2. sepanjang perjalanan us hanya memikirkan masalah. masalah dan masalah saja..=)).. Nape la otak us selalu aktive pikir pasal semua masalah ni.  Masalah ini selalu memberi masalah kepada mood us,  expresion muka pon x dapat hidden.. heheh..=))

Sebenarnya hari ahad semalam merupakan hari bermakna sahabat us iaitu majlis perkahwinannya di sabah, namun agak mengecewakan juga la.. kerna us x dapat pegi mengacau kat majlis tu.. =))

Apapon, utk semua kengkawan... w/pon da lama x bersua, x bermesej, x bercakap.. doa us sentiasa bersama sahabat semua.. tak kira jauh ke dekat...us doakan semoga bahagia selalu.  harap korang kenal us.. tiada istilah dendam n marah dalam hati...sekali bergelar kawan.. us pegang sepanjang hayat w/pon jarang bertemu..and you always in my heart..;p


us dedikasikan lagu ini utk kawan semua ok..;p

Noktah..;p

Friday, July 10, 2009

"Mistake are ok, as long you learned"

Assalamualaikum..=))




14 REJAB 1430 - 0130 pm

Today, may be my unlucky day, hari ini hari yang meletihkan, berjalan ke hulu ke hilir macam orang x betoi je...makin maju negara, makin berbirokrasilah semua perkara and makin banyak peraturan dan makin banyak la duit keluar..=))

Da 3 hari us kat blok d1101 kolaj zaba... hampir 2 bulan tinggalkan kolej ni.. dan byk juga crita yg pelik2 yang us dgr kat cni...takziah juga pd keluarga mangsa jatuh bangunan blok c kolej ni, moga2 apa yang berlaku mempunyai hikmah disebalik perkara ni..walaupon kedengaran teka teki... namun Allah lebih mengetahui...=))

" kena denda".... tu la yang berlaku sebenarnya, kali pertama dalam hidup di denda...malu pon ada juga.. nape la us x alert awal -awal lagi... "kamu taun brapa tanya kerani di fakulti us dengan nada yang sinis "..huhuhu.. aduh malunya!!!! ... pas tu us pon berlaku pergi.. tanpItalica fikir panjang bayar jer la denda tu... malas nk gaduh and fikir panjang..=))

Banyak betoi perkara x diduga, satu persatu berlaku.. masa membaca online metro, byk betoi kes jenayah berlaku...terutamanya kat area kajang ni... cni mmg tempat jenayah utama.. maklum la ramai org asing di sini and org2 yang hidup segan dan mati x mau ni.. asyik menyusahkan org saja, sambil membaca brita ni us teringatkan kwan us yang ditawan dalam bas mini diluar ukm. hanya 2 or 3 org penyamun rasanya. semua penumpang kena spot check dalam bas tu. yang teruk nya adalah org pompuan yang pakai rantai.. di hentap sesuka hati.

kena saman lagi!!!!..polis pon macam penyamun juga... apa la yg diorang belajar sampai 9 bulan di pulapor..(pusat latihan polis).. ada ke patut saman org macam penyamun.  kelakar pon da malu pon da tapi  us  ni orang yang low profile.. malu alah kut.. malas nk gaduh. macam ni la  us tidak akan bertolenrasi and cakap dgn org yang  us  x suka and x respect...  kisah lawak and bahaya ni bermula pada satu ptg, tetiba moto  us tenat sebab kurang minyak.. so dgn berhati2 and cover line  us bergerak ke petronas...=))

Tp enta macam mana la 2 org mamat polis ni bole berada kat belakang  us ni... dgn pantas diorang yang menaiki motosikal melakukan kerja terhormat diorang iaitu menyaman orang awan.. maklum la.. tu la kerja diorang.. salah seorangnya menyentap kunci motor  us  yang sedang bergerak dengan pantasnya.. hampir nak tercabut jantung pon ada juga..  us  ingatkan org melanggar belakang motor ku,  namun..nak cakap pandai pon x.. n maybe kurang cerdik la..=))

polis yang menyamun kunci moto  us  itu, terus memintas jalan motosikal us  dan blok motosikalnya pada hala jalan moto us.. and itu la kali pertama us melanggar polis atas tindakan kurang cerdiknya.. macam org nk bunuh diri pon da juga... itukah yang dia belajar masa latihan dulu iaitu blok hadapan kenderaan bergerak. Apa lagi terus us  meluncurkan moto us pada moto mamat polis dan bergolek la mamat tu atas jalan.. hahaha.. maka berlakulah kisah lucu n malu disitu..=))

org ramai yang melihat kejadian itu pon tertanya2 kenapa polis tu menghalang moto org begitu.. polis itu pon bangun dgn pantas.. konon nya nk cover line la.. nasib baik  us  x jatuh moto  maklum la x sempat nk break,.. terlalu dekat juga lah.. klu x maybe berparut2 la muka us  jawabnya.. di situ la  us  di saman walaupon polis itu la yg menyebabkan berlaku kemalangan...may be dia menang sbb dia polis...=))

setahu  us ,.. bila nak menyaman polis kena bt sekatan jalan raya..nape pula terus samun kunci motor yang bergerak dari belakang..tanpa ada sekatan and arahan,, us bawa moto pon slow.. bukan mat rempit yang melarikan diri. Emm nak salah kan sapa ni dan last2 us dapatlah surat cinta. 


kesimpulanya, berkerja secara berhemat and utamakan keselamatan..;p



Noktah..==))