Saturday, June 15, 2013

"Tanda-tanda buah pinggang anda mulai rosak"


Assalamualaikum semua..:))

Rupa buah pinggang seakan-akan kacang pis..:)


Pernahkah anda melihat air kencing anda mengandungi buih yang banyak? Tahukah pula anda mengapa munculnya buih tersebut di dalam air kencing anda?

Jika anda menganggap ianya adalah perkara biasa, anda telah melakukan kesilapan. Apabila air kencing anda berbuih, itu menunjukkan buah pinggang anda telah mulai rosak.

Tahukah anda bahawa munculnya buih yang banyak tersebut menunjukkan bahawa air kencing anda mengandungi protein. Inilah suatu gejala yang dikenali sebagai proteinuria. Ini kerana fungsi buah pinggang yang sihat ialah menapis keluar bahan-bahan buangan dari darah manakala protein dan bahan yang diperlukan oleh tubuh akan ditinggalkan di dalam darah. 

Bagi individu yang sihat, Kebanyakan zat-zat protien tidak sepatutnya melalui penapis buah pinggang. Individu mengalami masalah buah pinggang tidak dapat menapis protein dari darah yang mana akan bocor dan keluar bersama-sama dengan urin.

Protein yang selalunya dikesan muncul di dalam kandungan urin ialah albumin. Albuminuria adalah istilah yang sering digunakan ketika ujian untuk mengesan kewujudannya di dalam urin. Jadi selepas ini berwaspadalah dengan kehadiran buih di dalam air kencing anda. Kerana ia mungkin tanda buah pinggang anda sudah mulai rosak.

Noktah..:)


No comments: