Tuesday, June 19, 2012

"Langkah Bendul"

Assalamualiakum..=))



Anda tahu apa itu "langkah bendul"?.. menurut kamus dewan langkah bendul ni terjadi jikalau si adik berkahwin dahulu daripada kakak atau abangnya... Sebenarnya istilah langkah bendul ini tiada pun dalam islam dan tiada pun pantang larang terhadap perkahwinan langkah bendul ini. Ada sesetengah golongan percaya perkahwinan langkah bendul akan menyebabkan si abang or si kakak tu akan lambat jodoh dan selalunya, si adik yang langkah bendul ni akan bagilah cincin utk si kakak atau apa-apa hadiah la..=))

Bagi us sendirilah, us tak percaya tentang larangan langkah bendul  ni sebabnya segala takdir dan jodoh sudah ditentukan oleh Allah swt... Jadi bila bercakap pasal langkah bendul ini,..tetiba pula us teringatkan adik us maklumlah adik us dah mula berkira-kira nak berkahwin..Menyakitkan hati dan telinga jer bila us dengar berita ini.. hahaha...Berani betoi budak kecik ni nak melangkah bendul.. bukan satu bendul dia hentam..tetapi 2 bendul serentak dia shoot..=)) Frust menonggeng us and kakak us ni..:)). Maklumlah bila time cuti sekolah jer, banyak pula jemputan ke sana sini menyengah and mungkin sebab ini agaknya budak kecik ni terkial-kial nak kawin.. hahaha..;p.


Tetiba pula us yang risau bila bercakap pasal perkahwinan and kekeluargaan ni, macam-macam yang us fikir walaupon perkara tu hanyalah isu kecil.. dan apa yang us tidak boleh terima adalah keputusan yang budak kecik ni buat.. heheheh.. Bagi us sendiri, bila memasang niat dan merancang hendak berkahwin, pertamanya mestilah berkemampuan dan kukuh dari segi ekomoni, fizikal, mental, ilmu agama, and bla..bla.. lagi  sebabnya ia melibatkan pembinaan generasi, keturunan dan juga perhubungan diantara dua buah keluarga. Jadi tidak kira langkah bendul atau tidak yang pentingnya tahu niat asal perkahwinan dan tanggungjawab..;p

Apapon setiap orang lain cara pemikirannya. Emmm.. mcm x caya jer budak kecik ni nk jadi suami orang.. hehehe.:))

p/l.. x sabar jer nak buli adik ipar and jadi pengapit.. hahah..;p

Noktah..=))

No comments: