Sunday, July 29, 2012

"Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD)."


Assalamualaikum..=))



Sekatan pulmonari kronik atau chronic obstructive pulmonary disease (COPD) adalah sejenis penyakit paru-paru tegar akibat pernafasan tersekat disebabkan kerosakan dan radang paru-paru. Penyakit ini adalah masalah kesihatan utama yang membabitkan kira-kira 65 juta orang di seluruh dunia. COPD juga punca kematian ke-5 paling utama di seluruh dunia dan WHO meramalkan ia akan menduduki tempat ketiga menjelang 2030.

Ramai tidak menyedari tentang bahaya penyakit ini disebabkan kurang pendedahan dan pengetahuan. COPD sinonim dengan perokok, di mana 90 peratus penyakit ini disebabkan tabiat merokok tetapi masih ramai mengambil ringan mengenainya. Kita tidak akan menyedari kehadirannya sehingga timbul rasa kurang selesa dan sukar bernafas, malah kebanyakan yang datang berjumpa doktor tidak tahu mereka ada COPD.

Kesedaran mengenai impak COPD masih rendah dan ia benar-benar membimbangkan. Ramai ambil ringan mengenai simptom seperti batuk kerana menganggap ia hanya perkara biasa tanpa mengetahui ia boleh membawa kesan negatif jika tidak dirawat. Rawatan awal mampu mengelakkan COPD menjadi lebih teruk. Jalani hidup sihat dan jangan merokok. Segera berjumpa doktor jika rasa tidak sihat kerana mencegah lebih baik daripada merawat. Ini kerana, COPD menyerang secara senyap. Kebanyakan yang berjumpa doktor selalu datang pada saat akhir. Jadi, tidak banyak yang boleh dilakukan. Sebenarnya, tidak susah mengelakkan diri daripada COPD.

Paling utama, jauhi rokok kerana ia punca utama. COPD bukan penyakit biasa kerana ia memberi kesan terhadap pesakit. Ia juga menyebabkan pesakit tidak mampu bekerja sepenuh masa kerana sering mengalami gangguan kesihatan. Ubat oral (Roflumilastdisarankan sebagai rawatan penyenggaraan COPD teruk yang dikaitkan dengan bronkitis kronik di kalangan pesakit dewasa yang mempunyai sejarah peningkatan penyakit yang bertambah teruk dan bertindak sebagai terapi tambahan menangani bronkodilator.

Roflumilast mempunyai kaedah tindakan unik iaitu perencatan enzim fosfodiesterase 4 (PDE4). Ia mengurangkan aktiviti keradangan sel. Apabila digunakan seiring dengan terapi penyenggaraan utama, ia memberi manfaat tambahan mengurangkan risiko penyakit daripada menjadi lebih teruk. Roflumilast berupaya menstabilkan pesakit yang kerap mengalami COPD daripada bertambah teruk.

Noktah..=))

No comments: