Friday, December 7, 2012

"Kesakitan Penghapus Segala Dosa"

Assalamualaikum..=))


Salam Saiyidul Aiyam ( سيد الأيامkepada semua muslimin serta muslimat. Hari jumaat merupakan penghulu segala hari dan semulia-mulia hari di sisi Allah s.w.t (Imam Al-Ghazzali). Pada hari Jumaat juga berlakunya peristiwa-peristiwa penting dalam islam seperti penciptaan Nabi Adam, perkahwinan Nabi Adam dan Hawa. Pada hari Jumaat juga Nabi Adam dikeluarkan dari syurga dan peristiwa terbesar yang akan berlakunya pada hari Jumaat adalah Hari Qiamat. 

Berkat hari jumaat juga Allah akan memakbulkan doa hamba-hambanya selagi tidak meminta yang haram. Jadi sama-samalah kita doakan keselamatan dan kesejahteraan keluarga dan saudara-saudara kita khasnya di Syiria dan Palestin. Sesungguhnya, Allah tidak menjadikan Kesakitan itu Sia-Sia, tetapi ianya adalah Penghapus Segala Dosa.. =))

Apabila seorang hamba Allah jatuh sakit, Allah akan mengutus 4 malaikat :

1. Malaikat Pertama akan mengambil SELERA MAKANNYA.
2. Malaikat Kedua akan mengambil REZEKINYA.
3. Malaikat Ketiga akan mengambil KECANTIKAN/KETAMPANAN WAJAH (pucat).
4. Malaikat Keempat akan mengambil DOSANYA.


Apabila telah sampai waktu yang telah Allah tetapkan untuk hambaNya kembali sihat, Allah akan menyuruh Malaikat Pertama, Malaikat Kedua dan Malaikat Ketiga supaya mengembalikan apa yang telah diambil oleh mereka. Akan tetapi Allah tidak menyuruh Malaikat Keempat mengembalikan dosa hambaNya tersebut.

SubhanAllah, betapa Mulia dan Baik Hati nya Allah terhadap kita. Janganlah bersangka buruk terhadap Allah ketika kita sakit, bersyukurlah dan ucaplah Alhamdulillah ke atasNya. Sesungguhnya setiap kesakitan itu adalah penghapus segala dosa.



Noktah..=))

No comments: