Friday, October 28, 2011

"Surat wasiat Muammar Ghadafi"


Assalamualaikum..==))



surat wasiat ini dikeluarkan didalam laman web Seven Day News yang dimiliki oleh ghadafi. surat ini mengandungi permintaan terakhir daripada pemerintah Libya selama 42 tahun yang telah meninggal pada 20 oct lalu.

wasiat ini ditujukan kepada 3 orang saudaranya, 2 orang dikatakan sudah terbunuh dan seorang lagi telah melarikan diri dari pertempuran di Sirte. isi kandungan surat ini telah diterjemah seperti berikut:

Ini adalah surat wasiat saya:

  • Saya, Muammar bin Mohammad bin Abdussalam bi Humayd bin Abu Manyar bin Humayd bin Nayil al Fuhsi Gaddafi, bersumpah bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan  Muhammad adalah Rasul Allah, Saya bersumpah akan mati sebagai Muslim.
  • Jika saya terbunuh, saya ingin dikuburkan sesuai dengan ritual Islam, dalam baju yang saya kenakan saat saya meninggal, tubuh saya tidak dimandikan, di perkuburan di Sirte, di samping keluarga dan kerabat saya.
  • Saya minta keluarga saya, terutama anak-anak dan perempuan, diperlakukan dengan baik setelah kematian saya.
  • Rakyat Liba harus melindungi identitinya, prestasinya, sejarah, serta rasa terhormat dan kepahlawannya.
  • Rakyat Libya tidak boleh mengabaikan pengorbanan orang-orang bebas dan terbaik. Saya mengajak para pendukung untuk meneruskan perjuangan dan melawan kuasa asing terhadap Libya, hari ini, esok, dan selamanya.
  • Biarkan rakyat merdeka di seluruh dunia tahu bahwa kita boleh  memberikan penawaran dan menjual, tujuan kita demi keamanan peribadi dan kehidupan yang stabil. Kami menerima banyak tawaran untuk itu, tapi kita memilih berada di garisan hadapan pertempuran sebagai lambang kewajiban dan kehormatan kita
  • Meskipun jika kita tidak menang, tetapi kita memberi pelajaran kepada generasi akan datang bahawa memilih melindung negara adalah satu penghormatan dan menjualnya merupakan pengkhianatan terbesar dalam sejarah yang akan dikenang selamanya.
p/s... terasa sedih pula baca wasiat ghadafi ni,..Bagi penyokongnnya, beliau dijulang sebagai hero yang mampu membawa perubahan dan mempunyai suara yang lantang menentang Barat dan sekutunya. Namun bagi pihak yang menentangnya,beliau dianggap sebagai diktator yang kejam terhadap penentangnya..mesti wasiat beliau akan di kenang selepas 10 atau 20 tahunn pemergian beliau sama macam hilter setelah berpuluh2 tahun mati...baru sekarang org mengakui mengapa hitler membunuh kejam kaum yahudi laknatullah...

"kata-kata hitler...aku tinggalkan sedikit org yahudi supaya generasi akan datang tahu mengapa aku membunuh mereka dgn kejam"


Al-fatihah untuk Ghadafi



Noktah..==))





No comments: