Tuesday, March 8, 2011

"Bila saya Betulkan Nawaitu (نويت) ..==))"

Assalamualaikum..=))


Rasulullah saw. Bersabda yang maksudnya:

“Sesungguhnya sah atau tidak sesuatu amalan itu, bergantung pada niat. Dan setiap sesuatu pekerjaan itu atas apa yang diniatkan. Maka sesiapa berniat berhijrah semata mata taat kepada Allah dan Rasulnya, maka hijrahnya itu diterima oleh Allah dan Rasulnya. Dan sesiapa yang berhijrah kerana keuntungan dunia yang dikejarnya, atau kerana perempuan yang akan dikahwini, maka hijrahnya itu terhenti pada  niat hijrah kepadanya


Apa jua perkara yang kita lakukan, mesti dimulai dengan niatkan.kan... Niat ni umpama doa yang sebenarnya mempunyai kuasa untuk mengubah cara hidup kita. Jadi semua niat baik pasti diberkati dan ditunaikan  ALLAH.. 

Alhamdulillah,.. dalam kesibukan dan kesakitan ada juga berita gembira untuk us.. hihiih.. sebenarnya berita gembira ni sepatutnya  untuk 8 bulan yg lalu.. tp dah rezeki setiap makhluk x sama setiap orang kan.. ada yg cepat dan ada yang lambat..and  yang pentingnya jgn putus asa...==))

Waktu us happy2 dapat tau berita.. tetibe us mula terfikir.. kenapalah rezeki ALLAH ni terhenti separuh jalan untuk us... yee la kan, nama us siap dah tersenarai dalam list, tetapi tercicir... nama org sebelum and selepas us ada tersenarai.. hihhi....ada hikmah sebenarnya...==))

jawapannya.. semua bergantung kepada niat us.. sebab tu ALLAH hentikan sekejap rezeki tu pada niat awal us..Pertama sekali, rezeki ni adalah pemberian seseorang atas niat fisabilillah (kerana ALLAH.). Jadi niat utk menerimanya pon mestilah baikkan..hiihih.. Mulanya niat pertama us adalah utk menyambung PHD..hihihi.. (moga2 dapat tunaikan sblm umur 30 tahun).. tetapi aleh2.. last-last minit niat baik us melencong, tetibe plak niat hati berubah nak p melancong.. p oversea lagik..ahaks.. teruk betoi lah.. niat x baik tu, menyalahgunakan rezeki pemberian org.. konon2 nya sambil menyelam nak minum air..==))

Apapun.. us tetap berterima kasih kepada dua hamba ALLAH ni yg tolong us..hihihi... sbb diorang  sanggup buka balik dokument tahun 2010 yang lepas dan kembali bt semakan and follow up nama us.. hihihi.. w/pon us x tahu nama diorang.. ttp diorang tetap the best jaga amanah org.. hiihh..

kesimpulannya..jgn sesuka hati nak menyalahgunakan rezeki yg telah diniatkan atas nama fisabilillah..==))
Noktah..==))

4 comments:

faiz said...

niat yg baik dpt pahala:)

wawa said...

ya.. betoi tu..
semua perkara bermula dgn niat..==))

Solihin Zubir said...

innamal aqmalu binniat.. :D

wawa said...

ya.. sgt tepat solihin..==))